ورود

ضوابط اجرایی نصب چوب ترمو

ضوابط اجرایی نصب چوب ترمو

admin

19
مه

ضوابط اجرایی نصب چوب ترمو

در آماده سازی سطح زیرکار نما برای نصب چوب ترمووود به دو روش انجام میشود که حائز اهمیت است و باید به این نکات توجه داشت :

زیر سازی سیمانی برای اجرای چوب ترمو

ضخامت سیمانکاری مورد نیاز حداقل بین ۴تا ۵ سانتی متر باشد و در ضمن اگر ضخامت سیمان کمتراز مقدار ذکر شده باشد مقاومت دیوار برای نگهداری چوب زیرسازی مناسب نیست و بعد ها به مشکل بر می خورد و اجرای چوب زیرسازی امکان پذیر نمی باشد.

در سیمان کاری شاقولی و سطح صاف و هموار در تمامی سطوح کار زیرسازی می بایست رعایت شود و در صورت عدم اجرای صحیح و مناسب راستای شاقولی و همواری آن،سطوح پایانی نمای چوب ترموود نیز مطابق با همان سطوح زیرکار ناشاقول و ناهموار دیده خواهدشد، زیرا چوب زیرسازی حداکثر ۵ میل تا ۱ سانتیمتر میتواند سطح ناشاقولی را تراز نماید و اگر رعایت نشود نمای کار زشت می شود و زیر سازی هم مصابق سیمان کاری اجرا می شود.

زیرسازی فلزی جهت نصب چوب ترمو

۱-پروفیل های مصرفی برای زیرسازی می بایست حداقل سایز ۳۰*۳۰ یا ۳۰*۲۰ باشد تا بتوان چوب را روی آن نصب کرد .

۲-فاصله پروفیل های شبکه زیرسازی فلزی می بایست بصورت چشمه هایی با فاصله ۶۰*۶۰ یا ۴۰*۴۰ اجرا شده باشد .

۳-شبکه فلزی می بایست با فاصله حداکثر ۱۰سانتی متر از ابتدا و انتهای سطح مورد نظر اجرا شود.

راستای شاقولی و سطح صاف و هموار در تمامی سطوح سیمانکاری زیرسازی می بایست رعایت شود و در صورت عدم اجرای صحیح و مناسب راستای شاقولی و همواری آن،سطوح پایانی نمای چوب ترموود نیز مطابق با همان سطوح زیرکار ناشاقول و ناهموار دیده خواهدشد ،زیرا چوب زیرسازی حداکثر ۵ میل تا ۱ سانتیمتر میتواند سطح ناشاقولی را تراز نماید.

 

ضوابط اجرایی نصب

کارفرمایان یا طراحان محترم باید به ضوابط اجرایی نصب چوب ترمو آشنایی داشته باشند که وقتی نمای ساختمان را طراحی می کنند به این نکته توجه داشته باشند که با توجه به سطح نهائی تمام شده نمای چوب ترمو ، فاصله ای جهت اجرای چوب زیرسازی و چوب نما داخل تر در نظر بگیرند تا سطح نهایی کار با نما یکسان شود ، این فاصله معادل اندازه قطر پروفیل چوب نما و قطر چوب زیرسازی (۲۵۰ میلی متر) می باشد که در ذیل فضای مورد نیاز برای اجرای تعدادی از پروفیل های پر مصرف مشخص گردیده است.

mm 45 = mm25 + پروفیل نما ( ۱۴۰ * ۱۹)

mm 45 = mm 25 + پروفیل نما ( ۱۱۷ * ۱۹)

mm 50 = mm25 + پروفیل نما ( ۹۲ * ۲۶)

mm 50 = mm25 + پروفیل نما (۱۴۰ * ۲۶)

رنگ چوب ترموود

رنگ چوب ترمووود باید مقاوم در برابر آفتاب باشد چوبهای ترمو در برابر تمامی شرایط جوی مقاوم هستند چرا که قبلا آن را فراوری کرده و تمامی آوندهای موجود در چوب که آب دررون آنها بود به وسیله دستگاه استخراج شده و چوب فراوری شده و قبل از نصب نیاز دارند تا با رنگهای مخصوص ترمووود که از مشخصه های بارز آن مقاومت در برابرUV آفتاب وجلوگیری از تغییر رنگ چوب می باشند رنگ شده و چوب را ضد آب می کند و سپس نصب شوند.

این رنگها جزء عملیات تکمیلی ترمووود بوده و از هرگونه تغییر رنگ چوب جلوگیری می نماید.
این رنگها بر پایه آبی و جذبی بوده و دارای ۷۰ پرده رنگی می باشند که تنوع بالای آن قدرت انتخاب مشتری را افزایش می دهد و مشتری می توان از سمپل رنگ، رنگ مورد نظر را انتخاب نماید.
رنگهای مذکور محصول شرکت فنلاندی می باشند که این شرکت مورد تائید انجمن بین المللی ترموود برای محافظت سطحی می باشد.

مراحل رنگ کاری:

رنگ کاری چوبهای ترمو در سه مرحله انجام میشود :

  • BASE
  • COLOR
  • TOP COAT
 چوب را می توان در سازه ها به شکل خرپایی و دیوارهای برشی چوبی استفاده کرد لازم به ذکر است می تواند در سازه و ایستایی نیز استفاده شود در علوم فیزیک و شیمی نیز به آن اشاره شد و در جهت بهبود چوب و برطرف کردن نقصان های مد نظر که می توان به عوامل هوازدگی و پوسیدگی اشاره کرد آتش سوزی هم می توان موثر باشد در زمینه نقصان این ماده را بر طرف کردند و توانستند ساختمان ها را با این متریال حمایت کنند
چگونگی تهیه چوب

ضوابط اجرایی نصب چوب ترمو در چوبهایی که برای نصب در آلاچیق و دکوراسیون و چیدمان استفاده می شود برگرفته از درختان راش، ملچ، چنار، گردو، توت و…از چوب روس که درکشور روسیه در شمال ایران قرار دارد تهیه می شود.

چوب روسی از درخت کاج بوده که در جنگل های کشور روسیه بریده می شود و سپس به کارخانه برده شده و به ابعاد مختلفی برش داده می شود و به صورت پالت بسته بندی می گردد و به کشورهای مختلف صادر می شود.

ویژگی های یک چوب خوب و مناسب :

مقاومت چوب در برابر سایش و کنده کاری بالا باشد.

گره های موجود در چوب تا حد امکان کم باشند.

رنگ چوب مناسب باشد.

چوب علاوه بر نرم بودن باید بافت ظریفی داشته باشد.

اشکال گوناگون چوب از نظر مصرف

چوب گرد: ضخامت چوب گرد بین ۱۴-۳۴ سانتیمتر و بلندی آن بین ۱۸۷/۲ متر می باشد.

ظاهر این چوب ها تمیز می باشد و از نظر سطح این چوب‌ها باید هرس و تراز کرد.

این چوب ها بر اساس جهت طول تخته یا در جهت عمودی آن می باشد.

چوب‌های بریده شده: برش این نوع چوب ها بر اساس طول شان هستند؛ چوب های مدنظر جهت جلوگیری از پوسیدگی و ارائه دادن کیفیت بالایی هستند که می بایست عاری از سوراخ های پنهان و فاسد و گره باشد که بر اساس چوب ها درجه بندی می شود که شامل درجه ۱ و ۲ می شود.

انواع چوب‌های بریده شده

چهار تراش: از اسمش معلوم می باشد که دارای مقطع مربع است و جزو درختان بی گره می باشد.

بینه: چوب گردی را که به شکل استوانه هست اگه از روی قطر به دو قسمت تقسیم کنیم و برش آن به موازات طول باشد و می توان هر کدام از این تقسیمات را یک بینه دانست.

تخته: ابعاد مد نظر این چوب به شکل مکعب مستطیل است؛ به طول ۲-۶متر و عرض ۱۸-۳۰و ضخامت ۱-۸ سانتی‌متر.

الوار: تعریف خاصی نمی شود براش در نظر گرفت اما به طور کلی تقریباً راست و بدون گره می باشد به صورت چهار گوش یا سه گوش می باشد. طول الوار تا ۳ متر است و عرض آن ۳۵ تا ۴۰ وضخامت آن ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر است.

 

مقاله بعدی